سلام گیمرها، بلاک چین آنقدرها هم بد نیست

1693691132 c3bc04bfbd4ae710bc2083996948017768481c1f
بازدید 21
۰

سلام گیمرها، بلاک چین آنقدرها هم بد نیست

به گزارش زوم ارز، این داستانی است که سال‌ها به نظر می‌رسد آن را می‌شنویم – «بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین به طور انبوه کاربران جدید Web3 را وارد می‌کنند».

نوید یک چشم‌انداز بازی که در آن بازیکنان واقعاً صاحب شخصیت‌ها و دارایی‌های درون بازی خود هستند، جایی که توسعه‌دهندگان می‌توانند در محیطی غیرمتمرکز و مقاوم در برابر سانسور ایجاد کنند. پویایی قدرت صنعت بازی بر سر آنها تغییر می کند.

این روایت قانع‌کننده‌ای است – روایتی که با بلوغ Web3 و گسترش پتانسیل این فناوری بیشتر و بیشتر امکان‌پذیر به نظر می‌رسد.

و با این حال، این سوال باقی می ماند: چرا هنوز این اتفاق نیفتاده است؟

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که ما در یک آرمان‌شهر بازی مبتنی بر بلاک‌چین زندگی نمی‌کنیم، مقاومت در یک دوره غیرمنتظره است: خود گیمرها. با کمال تعجب، یا در این مرحله، گیمرها اغلب سرسخت ترین منتقدان بلاک چین، کریپتو و NFT هستند – که با توجه به مزایای بالقوه این فناوری ها برای جامعه بازی، غیرقابل تصور به نظر می رسد، درست است؟

شاید ویتریول ضمانت دارد. ما در Web3 دوست داریم فضایل صداقت، شفافیت، برابری و مالکیت واقعی را تبلیغ کنیم. اما بیایید واقعی باشیم، تعداد کلاهبرداری‌ها، جعل‌ها، هک‌ها، فیشرها، اینفلوئنسرهای بد نیت و انبوه افراد کاملاً مشکوک باعث ایجاد روابط عمومی بسیار بدی می‌شود. و گیمرها بیش از حد آگاه هستند. فقط کافی است به زیر ردیت بازی بروید و کلمات “non-fungible” را جستجو کنید. RIP.

برادر کوچک من صاحب تمام سیستم های بازی است که تا به حال ساخته شده است و زمانی را که بازی نمی کند، صرف تماشای بازی دیگران به صورت آنلاین می کند. او آن را برای من خلاصه کرد: «گیمرها از NFT، رمزنگاری و چیزهای بلاک چین متنفرند. به نظر می‌رسد کسی خانه به خانه می‌رود و می‌خواهد مجموعه‌های چاقوی نامفهوم را به ما بفروشد. مثل «هی، اونجا رو نگاه کن»، در حالی که دست‌هایشان را در جیب‌های ما فرو می‌کنند.»

متوجه شدم. بین FTX، هک‌ها و پمپ‌ها و پمپ‌های NFT به سبک پونزی (برای نام بردن از چند مورد) – ظاهر بدی است، مرد. اما من اینجا هستم تا به شما کمک کنم فقط برای یک دقیقه از همه چیز گذشته نگاه کنید. من کوه را دیده ام، و آن با شکوه است!

این مقاله را نوشتم تا نظر برادرم را تغییر دهم یا حداقل دیدگاهی گردتر در مورد آنچه بازی بلاک چین می تواند ارائه دهد به او بدهم. دنیای رمزارز ممکن است مملو از شرورهای فاسد کثیف باشد، اما این به این معنی نیست که بازی های بلاک چین یک شکست است.

چرا بازی بلاکچین منطقی است

کنترل متمرکز: شکست جهانی وارکرفت، با نام مستعار داستان منشأ شرور (قهرمان) ویتالیک بوترین

یک مشکل کلیدی در مورد وضعیت فعلی بازی، سطح کنترل متمرکزی است که توسعه دهندگان و ناشران بازی روی محصولات خود دارند. این کنترل اغلب فراتر از ایجاد و انتشار اولیه یک بازی است و بر روند بازی و تجربه بازیکن تأثیر می گذارد.

یکی از بارزترین نمونه‌های این موضوع، حادثه World of Warcraft است که در آن شخص دیگری جز خود پدرخوانده شیبا، ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، درگیر نمی‌شود.

World of Warcraft (WoW) یک بازی نقش‌آفرینی آنلاین (MMORPG) است که میلیون‌ها بازیکن را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است. وقتی مردم می‌گویند MMORG، WoW همان بازی است که به ذهن می‌رسد. پس مشکل اینجا چیست؟ توسعه‌دهنده بازی، بلیزارد اینترتینمنت، می‌تواند گیم‌پلی را تغییر دهد، کلاس‌های شخصیت را متعادل کند و محیط بازی را به دلخواه تغییر دهد.

در سال ۲۰۱۰، ویتالیک بوترین، یک بازیکن مشتاق WoW، ماهیت خودسرانه این کنترل متمرکز را از نزدیک تجربه کرد. توسعه‌دهندگان بازی تصمیم گرفته بودند که توانایی‌های طلسم Siphon Life، مهارت کلیدی شخصیت Warlock محبوب بوترین را تضعیف کنند.

این حادثه بوترین را عمیقاً ناامید کرد که در برابر قدرت متمرکز توسعه‌دهندگان بازی احساس ناتوانی می‌کرد. او زمان و تلاش قابل توجهی را برای توسعه شخصیت خود صرف کرده بود، فقط برای توسعه دهندگان که به طور موثر قدرت شخصیت او را در یک لحظه کاهش دهند.

عدم توسل یا توانایی برای به چالش کشیدن این تصمیم، بوترین را به شدت از محدودیت های کنترل متمرکز آگاه کرد. این تجربه ای بود که با او همراه بود و در نهایت بر تصمیم او برای توسعه اتریوم تأثیر گذاشت.

بوترین نوشت: «در آن روز متوجه شدم خدمات متمرکز چه وحشت‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد.

ذخیره خرابی فایل: The Madden NFL 23 Incident، معروف به the big fumble

حادثه Madden NFL 23، که در اواخر سال ۲۰۲۲ رخ داد، حول خرابی فایل‌های ذخیره شده در حالت فرانچایز متصل (CFM) بازیکنان به دلیل «مشکل ذخیره‌سازی داده» در EA، توسعه‌دهنده بازی، شکل گرفت. این اتفاق نه تنها گیم پلی را مختل کرد، بلکه پیشرفت بازیکنان را نیز پاک کرد و باعث ناامیدی و ناامیدی قابل توجهی شد.

در یک مدل غیرمتمرکز، که در آن داده‌ها را می‌توان روی یک بلاک چین ذخیره کرد، می‌توان از این نوع حادثه جلوگیری کرد. سیستم های مبتنی بر بلاک چین به دلیل ماهیت توزیع شده خود ذاتاً در برابر از دست دادن داده ها و فساد مقاوم هستند. اگر یک گره از کار بیفتد یا داده ها را از دست بدهد، گره های دیگر در شبکه یکپارچگی سیستم کلی را حفظ می کنند. بازیکنان نه تنها می توانند به امنیت داده های خود اطمینان بیشتری داشته باشند، بلکه می توانند به طور بالقوه پیشرفت بازی خود را مستقل از توسعه دهنده یا پلتفرم بازی کنترل و انتقال دهند.

درس اینجا واضح است: استفاده از فناوری بلاک چین در بازی‌ها می‌تواند تجربه‌ای امن‌تر، قابل اعتمادتر و قدرتمندتر از سوی بازیکنان را ارائه دهد.

انقضای قرارداد مجوز: Blizzard-China تعطیل شد، با نام مستعار WoW دوباره حمله کرد

در اینجا یک لحظه WoW دیگر فرا می رسد – و نه به روش خوبی. خاموش شدن ناگهانی بازی‌های بلیزارد در چین در اوایل سال ۲۰۲۳ شوکی بود که بر آسیب‌پذیری‌های ذاتی سیستم‌های بازی متمرکز تأکید کرد. میلیون‌ها بازیکن چینی دسترسی به بازی‌های محبوبی مانند امتیاز بازی World of Warcraft را از دست دادند و این نشان‌دهنده پایان همکاری دو دهه‌ای بین بلیزارد و NetEase است.

برای بسیاری، این چیزی بیش از یک ناراحتی بود: از دست دادن ویرانگر یک سرگرمی گرامی، یک جامعه و یک خانه مجازی بود.

جدایی پرتنش بین دو شرکت تأثیری را که تصمیمات تجاری و اختلافات قراردادی در سطح شرکت می تواند بر بازیکنان بگذارد برجسته کرد. تصمیمات بلیزارد و NetEase بر میلیون‌ها گیمر تأثیر گذاشت که هیچ تأثیری بر نتیجه نداشتند.

در دنیای بازی های غیرمتمرکز، می توان از چنین خاموشی هایی اجتناب کرد. بازی‌ها می‌توانند مستقل از موافقت‌نامه‌های مجوز یا شرکت‌های منفرد عمل کنند و بازیکنان بدون توجه به اختلافات شرکتی یا تصمیمات تجاری، دسترسی به بازی‌ها و شخصیت‌های خود را حفظ خواهند کرد.

شفافیت ذاتی بلاک چین همچنین می‌تواند تضمین کند که بازیکنان هرگز در مورد وضعیت بازی‌های خود در تاریکی باقی نمی‌مانند. با بلاک چین، بازیکنان می‌توانند واقعاً دارایی‌ها و تجربیات بازی خود را داشته باشند، که منجر به یک صنعت بازی انعطاف‌پذیرتر و قدرتمندتر از سوی بازیکنان می‌شود.

گسترش تجربه بازی

در بازی‌های سنتی، دارایی‌هایی که بازیکنان به دست می‌آورند یا خریداری می‌کنند معمولاً در سرور یک شرکت ذخیره می‌شوند و بر اساس شرایط خدمات بازی کنترل می‌شوند. علیرغم اینکه بازیکنان زمان، تلاش و اغلب پول برای به دست آوردن این دارایی ها سرمایه گذاری می کنند، آنها واقعاً مالک آنها نیستند. هرگونه تغییر در خط‌مشی بازی، خاموش شدن سرور یا حتی ممنوعیت می‌تواند منجر به از دست دادن دارایی‌های بازیکنان شود.

بازی‌های مبتنی بر بلاک چین یک جایگزین قانع‌کننده ارائه می‌دهند.

در اینجا، دارایی های درون بازی توکنیزه می شوند و در بلاک چین ذخیره می شوند. این بدان معناست که بازیکنان مالکیت واقعی دارایی‌های خود را دارند – آنها می‌توانند آیتم‌های درون بازی خود را آزادانه نگه دارند، انتقال دهند، بفروشند یا حتی بدون نیاز به مجوز از توسعه‌دهندگان بازی به امانت بدهند. این می تواند حس پاداش و انگیزه بیشتری را برای بازیکنان ایجاد کند و سرمایه گذاری آنها را در بازی تشخیص دهد.

بازی‌های بلاک چین مفهوم قابل حمل بودن را نیز معرفی می‌کنند. در حال حاضر، دارایی‌های درون بازی محدود به بازی‌هایی هستند که در آن به دست آمده‌اند. شما نمی‌توانید شمشیر قدرتمند خود را از یک RPG بگیرید و در دیگری از آن استفاده کنید. با این حال، با بلاک چین، دارایی‌های درون بازی می‌توانند قابلیت تعامل داشته باشند. این بدان معناست که سلاح یا شخصیتی که در یک بازی به دست می‌آید می‌تواند به طور بالقوه در بازی دیگر استفاده شود.

انصاف قابل اثبات: جهشی در اعتماد بازی

در یک محیط بازی سنتی، برای اطمینان از عدالت به توسعه دهندگان و اپراتورهای بازی اعتماد می شود. گیمرها با این فرض بازی می کنند که قوانین به طور مداوم اعمال می شوند و نتایج اقدامات آنها به طور عادلانه ایجاد می شود.

با این حال، این همیشه یک قطعیت نیست. با کنترل متمرکز، امکان دستکاری در نتایج بازی، تصمیم گیری مبهم یا حتی محرومیت ناعادلانه بازیکنان وجود دارد. اینجاست که بلاک چین می‌تواند برای افزایش چشمگیر اعتماد گیمرها به بازی‌هایی که انجام می‌دهند، قدم بگذارد.

فناوری بلاک چین می‌تواند چیزی را که به عنوان «انصاف قابل اثبات» شناخته می‌شود، فعال کند. با استفاده از شفافیت ذاتی و تغییر ناپذیری بلاک چین، بازی‌ها می‌توانند اثبات ریاضی مبنی بر منصفانه بودن هر نتیجه در بازی ارائه کنند و دستکاری نشده است.

در یک بازی مبتنی بر بلاک چین، مکانیزم‌هایی که نتایج را تعیین می‌کنند (مانند انداختن یک تاس، کشیدن کارت، یا تخم‌گذاری یک جعبه غارت) می‌توانند توسط قراردادهای هوشمندی که منبع باز و قابل مشاهده هستند کنترل شوند. به همه. هنگامی که یک نتیجه تولید می شود، در بلاک چین ثبت می شود و یک رکورد دائمی و تغییرناپذیر ایجاد می کند. این بدان معنی است که هر اقدام بازیکن، نتیجه بازی و تراکنش توسط بازیکن قابل تأیید است.

اگر قوانین بازی از قبل در یک قرارداد هوشمند برنامه ریزی شده باشد، نمی توان آنها را خودسرانه تغییر داد. این تضمین می کند که قوانین بازی ثابت و شفاف باقی می مانند و بازیکنان می توانند تأیید کنند که فریب نمی خورند.

بازی ذخیره شود؟

فناوری بلاک چین هنوز در مراحل اولیه خود است و زمان می برد تا صنعت بازی به طور کامل مشکلات موجود را درک کند و به آنها رسیدگی کند – پتانسیل کیف پول های هک شده، نوسانات کریپتو و اثرات بالقوه زیست محیطی، شیوع نهنگ های کریپتو.< /p>

با این حال، مزایای بالقوه بازی‌های بلاک چین، مانند مالکیت واقعی، کنترل غیرمتمرکز، قابلیت همکاری و انصاف قابل اثبات، نمایی وسوسه‌انگیز از آینده بازی‌ها را ارائه می‌دهد.

این فقط درباره «ذخیره بازی» نیست، بلکه در مورد تغییر پارادایم برای بازگرداندن قدرت به بازیکنان است. و این یک بازی است که ارزش بازی کردن را دارد. هنوز فکر می‌کنید بازی‌های بلاک چین احمقانه است، جیک؟ اگر این کار را بکنید اشکالی ندارد. عشق، برادر بزرگت.


جاش وینر یک داستان سرای شهودی است که نقش خود را برای شکل دادن به برند و روایت های محصول در QuickNode انجام می دهد – یک پلت فرم توسعه دهنده وب ۳ پیشرو. جاش که قبلاً در icy.tools پیشتاز محتوا بود، توانایی منحصربه‌فردی در شناسایی و خرید کلکسیون‌های دیجیتالی ارزشمند دارد. وقتی جاش با QuickNode منظره وب ۳ را شکل نمی دهد، عمیقاً در جریانات بلاک چین، بازی ها و هوش مصنوعی تثبیت شده است – که باعث خوشحالی بی اندازه همسر باورنکردنی او می شود!


منبع: blockworks.co

اشتراک گذاری

نوشته شده توسط:

تیم خبری

من متین هستم، کارشناس ارشد مالی. عاشق تکنولوژی و بازار های مالی هستم. حدود 2 سال است که در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین فعالیت دارم. عاشق ورزش و بازی های کامپیوتری هستم.

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات خود را ثبت نمایید
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها